In dit bericht lees je waarom dit belangrijk is, en hoe je dat doet.
Je bent voor de Belastingdienst een aanspreekpunt voor de aangiften die meelopen in je beconregeling. Als je (voormalige) klanten niet op tijd afmeldt en de aangifte wordt niet ingediend, kan het zijn dat de Belastingdienst je daarop aanspreekt. Meld daarom op tijd af. Dit is ook belangrijk voor de juiste naleving van de beconregeling. Niet afgemelde klanten, die geen aangiften doen, kunnen leiden tot onbedoelde achterstanden in je inleverschema.
Hoe afmelden?
Laat de Belastingdienst vóór 1 maart 2025 weten welke klanten je voor het aangiftejaar 2023 van je uitstellijst wilt verwijderen. Dat kan op 2 manieren:
-
via je softwarepakket
Als je softwarepakket geschikt is, kun je de afmeldingen van (voormalige) klanten rechtstreeks via je pakket doorgeven. Dit is een efficiënte en snelle manier om het proces af te handelen.
-
schriftelijk
Als je software niet geschikt is voor het doorgeven van afmeldingen, kun je dit schriftelijk doen door gebruik te maken van de ‘Verklaring beëindiging machtiging’. Je kunt deze verklaring tót 1 maart 2025 insturen.
Meld je een klant af en wijzigt de termijn, dan stuurt de Belastingdienst de klant een brief met de nieuwe uiterste inleverdatum. In het softwarepakket dat je gebruikt zie je de afmelding terug. Via het Service Bericht Uitstel krijg je van de Belastingdienst ook een terugkoppeling dat de afmelding heeft plaatsgevonden.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over het afmelden van je klanten op de internetpagina Intermediairs bij Uitstel aanvragen voor belastingconsulenten (beconregeling).
Dit bericht is ook te lezen op het Forum Fiscaal Dienstverleners van de Belastingdienst.